Nowe przepisy AFIR a modernizacja stacji ładowania pojazdów elektrycznych: Co musisz wiedzieć?
Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2023/1804, znane jako AFIR, zbliża się wielkimi krokami. Nowe przepisy, które wejdą w życie 13 kwietnia 2024 roku, wprowadzają istotne zmiany w zakresie infrastruktury paliw alternatywnych. Dla operatorów stacji ładowania pojazdów elektrycznych to kluczowy moment, aby dostosować istniejące punkty ładowania do nowych wymogów prawnych.
Ładowanie ad-hoc bez rejestracji – co to oznacza?
Jednym z głównych założeń AFIR jest ułatwienie dostępu do ładowania pojazdów elektrycznych na zasadzie ad-hoc, co oznacza możliwość naładowania pojazdu bez konieczności wcześniejszej rejestracji u operatora stacji ładowania. Nowe przepisy nakładają na operatorów obowiązek zapewnienia takiej opcji we wszystkich ogólnodostępnych punktach ładowania, niezależnie od daty ich uruchomienia. To istotna zmiana, która może wymagać modernizacji wielu istniejących stacji.
Terminale płatnicze – nowy standard dla stacji ładowania
AFIR wprowadza również obowiązek wyposażenia stacji ładowania w terminale płatnicze, umożliwiające płatność kartą. Co prawda, wymóg ten dotyczy głównie stacji uruchomionych po 13 kwietnia 2024 roku, ale operatorzy stacji o mocy 50 kW lub większej, zlokalizowanych przy drogach TEN-T lub na chronionych parkingach, muszą dostosować się do tych standardów wcześniej – do 1 stycznia 2027 roku. To oznacza, że modernizacja stacji ładowania staje się nieunikniona dla wielu operatorów.
Prawo do odmowy automatycznego uwierzytelniania
Kolejnym ważnym aspektem jest prawo użytkowników pojazdów elektrycznych do nieskorzystania z automatycznego uwierzytelniania przy ładowaniu. AFIR wymaga, aby operatorzy stacji ładowania zapewnili możliwość wyboru – użytkownik ma prawo zrezygnować z automatycznego uwierzytelniania i skorzystać z ładowania ad-hoc lub innej dostępnej formy ładowania. Operatorzy muszą jasno informować klientów o tej opcji, co może wiązać się z koniecznością wprowadzenia dodatkowych funkcjonalności na stacjach.
Podsumowanie
Przepisy zawarte w AFIR, jako rozporządzenie unijne, będą stosowane bezpośrednio, co oznacza, że operatorzy stacji ładowania pojazdów elektrycznych muszą przygotować się na wprowadzenie wymaganych zmian. Niewywiązanie się z tych obowiązków może skutkować poważnymi konsekwencjami, w tym nawet niedopuszczeniem stacji ładowania do użytku. W związku z tym, modernizacja stacji ładowania, uwzględniająca nowe standardy, staje się priorytetem dla każdego operatora.
Jeśli potrzebujesz wsparcia w dostosowaniu swojej infrastruktury do nowych wymogów, firma Rawicom jest gotowa do pomocy. Skontaktuj się z nami, aby dowiedzieć się, jak możemy pomóc w modernizacji Twojej stacji ładowania zgodnie z wymaganiami AFIR.