Przywileje dla właścicieli aut elektrycznych – korzystasz z nich?

Chociaż liczba aut elektrycznych wciąż rośnie, w Polsce dalej jest ich mniej niż tradycyjnych samochodów spalinowych. Na razie kierowcy aut napędzanych prądem mogą więc korzystać z szeregu przywilejów. Czy jednak są dostępne dla wszystkich?

Możliwość jazdy buspasami

Budowa farm fotowoltaicznych to nie jedyna zmiana, która ma działać na korzyść środowiska i mieszkańców miast. Coraz częściej pojawiają się również buspasy, co z pewnością cieszy wszystkich, którzy poruszają się komunikacją miejską. Dzięki nim, autobusy mogą uniknąć stania w korkach i szybciej dowieźć pasażerów na miejsce. Mimo nazwy, buspasami mogą poruszać się nie tylko autobusy. Jeździć mogą nimi również taksówki, ale na znaku musi znajdować się odpowiednie oznaczenie. Niektórzy zarządcy dróg wykorzystali też niejednoznaczność przepisów, aby ograniczyć poruszanie się taksówek buspasami tylko do sytuacji, kiedy wiozą pasażera. Oprócz tego, buspasami mogą poruszać się trolejbusy i inne pojazdy wykonujące regularny przewóz pasażerów. W niektórych miastach buspasami jeżdżą również motocykle, ale muszą informować o tym znaki. Warto też wziąć pod uwagę, że motorower to nie motocykl!

Kolejnym rodzajem pojazdów, który może jechać buspasem, są właśnie auta elektryczne. Mogą korzystać ze specjalnych pasów na podstawie ustawy, dlatego nie jest potrzebne specjalne oznaczenie, jak ma to miejsce w przypadku motocykli i taksówek. Nie trzeba mieć zielonych tablic rejestracyjnych ani nalepek na szybie, chociaż oczywiście, jeżeli nasz samochód posiada białe tablice, istnieje większa szansa, że spotka nas kontrola drogowa.

Warto jednak pamiętać, że auto musi spełniać wymagania wynikające z definicji samochodu elektrycznego. Oznacza to, że auto musi być zasilane wyłącznie energią akumulatorową przez podłączenie do zewnętrznego źródła zasilania. Buspasem nie pojadą więc hybrydy plug-in, ale też auta, które posiadają awaryjne silniki spalinowe, umożliwiające awaryjne doładowanie akumulatora, aby móc kontynuować jazdę.

Przywilej poruszania się buspasami został przyznany czasowo. Aut elektrycznych jest coraz więcej, dlatego wkrótce idea buspasów mogłaby stracić sens – zbyt duża liczba pojazdów uprawnionych do poruszania się nimi, powodowałaby korki. Aktualne przepisy wskazują, że samochody napędzane prądem będą mogły jeździć buspasami do końca 2025 roku.

Darmowe parkowanie

Podobnie, jak panele fotowoltaiczne w Bydgoszczy zwracają się przez obniżone do minimum rachunki za prąd, tak samo zakup auta elektrycznego powinien być opłacalny z powodu niższych kosztów eksploatacji. Jedną z korzyści jest możliwość darmowego parkowania, co z pewnością docenią mieszkańcy centrów miast, gdzie trudno bezpłatnie zaparkować.

Trzeba jednak wiedzieć, że dotyczy to tylko stref płatnego parkowania na drogach publicznych, czyli należących do miasta/gminy – niewiedza może nas kosztować mandat. Zdarza się, że gminy dzierżawią powierzchnie parkingowe i powstają tam prywatne parkingi niestrzeżone. Za parkowanie w takim miejscu już trzeba zapłacić, chociaż na pierwszy rzut oka nie różni się niczym od parkingu publicznego. Warto więc sprawdzić tabliczkę na parkomacie – tam znajdziemy informacje na temat operatora parkingu. Za darmo nie zaparkujemy też pod centrami handlowymi, atrakcjami turystycznymi itp.

Zielone tablice rejestracyjne ani naklejki na szybie nie są konieczne. Kontrolerzy mogą wystawić wezwanie, ale wystarczy pokazać dowód rejestracyjny pojazdu, żeby uniknąć mandatu. Na szczęście, nie planuje się zniesienia przywileju darmowego parkowania.

Dopłaty do zakupu aut elektrycznych

Mimo rosnącej popularności, auta elektryczne wciąż są droższe w zakupie od spalinowych. Podobnie jest z infrastrukturą do ich ładowania, ponieważ producent ładowarek samochodowych musi zapewnić bezawaryjną i wydajną pracę stacji. Koszty można jednak znacznie zredukować, dzięki dofinansowaniom, takim jak program Mój Elektryk. W zależności od kategorii samochodu, dofinansowanie może wynosić ponad 18 tysięcy do nawet 50 tysięcy złotych.

Wielu kierowców wciąż sceptycznie podchodzi do zakupu auta elektrycznego. Warto jednak wziąć pod uwagę, że przejście na ekologiczne rozwiązania jest wręcz nieuniknione – za kilkanaście lat samochody spalinowe nie będą już sprzedawane.