Jak uruchomić komercyjną stację ładowania samochodów elektrycznych?

W Polsce dynamicznie rośnie liczba samochodów elektrycznych. Na koniec kwietnia 2022 roku było ich 46 552 i nic nie zwiastuje tendencji spadkowej. Niezbędna staje się więc infrastruktura przeznaczona do ich ładowania. Można postawić na domową stację lub zainwestować w rozwiązanie komercyjne, które stanie się dodatkowym źródłem dochodu. Przygotowaliśmy krótki poradnik, jak zacząć zarabiać na usługach ładowania.

Typy stacji ładowania

Dawniej głównym wykorzystaniem odnawialnych źródeł energii w Polsce była fotowoltaika we Wrocławiu i innych miastach. Obecnie jednak coraz ważniejszą rolę odgrywają stacje ładowania. Dozwolone typy oraz wymagania techniczne zostały określone w normach IEC 61851 i IEC 62196.

Ładowanie prądem przemiennym (AC)

Do naładowania akumulatora niezbędny jest prąd stały, dlatego w przypadku ładowania prądem przemiennym, zastosowanie znajduje umieszczony w aucie przetwornik AC/DC. W Stanach Zjednoczonych i Japonii powszechnie wykorzystuje się złącza typu 1, ale w Polsce nie są one zbyt popularne. W tego typu złączu znajdują się 3 styki: 2 fazowe L1 i L2 oraz PE.

W Europie rozpowszechnione jest złącze typu 2. Dotyczące go wymagania techniczne zostały określone w normie IEC 62196-2. Złącze posiada 7 styków: L1, L2, L3, N i PE oraz 2 przeznaczone do komunikacji między pojazdem a stacją ładowania. Pozwala na ładowanie prądem przemiennym jednofazowym o mocy do 7,36 kW oraz przemiennym trójfazowym o mocy do 22 kW.

Ładowanie prądem stałym (DC)

W przypadku ładowania prądem stałym, konwersja AC/DC następuje już w ładowarce. Właśnie dlatego, sprawdza się to, jeśli kierowcy zależy na dużej mocy i krótkim czasie ładowania. W Stanach Zjednoczonych wykorzystuje się głównie złącze typu 1 w wersji Combo 1, wyposażone w dodatkowe styki stałoprądowe.

W Europie zastosowanie znajdują zazwyczaj złącza typu 2 w wersji Combo 2, nazywane też CCS (combined charging system). W odróżnieniu od złączy typu 2 przeznaczonych do ładowania prądem przemiennym, posiadają dodatkowy moduł podający prąd stały. Tego typu złącza zapewniają maksymalną moc ładowania 500 kW.

W Japonii obowiązują inne standardy: wykorzystuje się złącza CHadeMO. Co ciekawe, pozwalają na dwukierunkowy przepływ energii między pojazdem a ładowarką.

Wymagania Urzędu Dozoru Technicznego

Szereg wymagań musi spełniać nie tylko producent stacji ładowania samochodów elektrycznych, ale też przedsiębiorca obsługujący komercyjne ładowarki. Nad poprawnym i bezpiecznym działaniem stacji czuwa Urząd Dozoru Technicznego. UDT przeprowadza badania, aby sprawdzić, czy spełnione wymagania umieszczone w Polskich Normach dotyczące bezpieczeństwa pożarowego, bezpiecznego funkcjonowania sieci elektroenergetycznej oraz dostępności dla osób niepełnosprawnych.

Komercyjna stacja ładowania musi być wyposażona w oprogramowanie umożliwiające podłączenie i ładowanie pojazdów elektrycznych i hybrydowych. Niezbędna jest również możliwość przekazywania danych do Ewidencji Infrastruktury Paliw Alternatywnych (rejestru dostępności punktu ładowania i ceny za usługę ładowania). Stacja musi być wyposażona w system pomiaru zużycia energii elektrycznej, który przekazuje dane do systemu zarządzania stacją ładowania (w czasie zbliżonym do rzeczywistego).

Do uruchomienia stacji konieczne jest zawarcie umów o świadczenie usług dystrybucji i sprzedaży energii elektrycznej. Należy też przekazać dostawcy usługi ładowania dane niezbędne do rozliczenia. Przedsiębiorca ma także obowiązek rozliczania strat energii elektrycznej. Na stacji muszą znajdować się instrukcja obsługi oraz zasady korzystania ze stacji ładowania. Kolejną formalnością, której trzeba dopełnić są ustalenia z organem zarządzającym ruchem, ponieważ należy uzgodnić liczbę stanowisk postojowych.

Stacjami ładowania pojazdów elektrycznych zajmuje się Wydział Elektromobilności i Nowych Technologii Urzędu Dozoru Technicznego, dlatego to tam można uzyskać szczegółowe informacje, jeśli planujemy rozpoczęcie świadczenia usług ładowania.

Sieć stacji ładowania Revnet

Nie tylko zajmujemy się fotowoltaiką, ale też prowadzimy sieć stacji ładowania Revnet, do której mogą dołączać przedsiębiorcy zainteresowani odnawialnymi źródłami energii. Dołączenie do grona naszych partnerów znacznie ułatwia uruchomienie stacji ładowania. Zapewniamy stanowiska o wartości kilkudziesięciu tysięcy złotych bez wkładu własnego. Dodatkowo pokrywamy koszt energii elektrycznej oraz wynajmu miejsc parkingowych. Pomagamy również we wszystkich kwestiach formalnych: przygotowujemy projekt techniczny, dobieramy rodzaj stacji i złączy oraz liczbę stanowisk, odpowiadamy za zgłoszenia, umowy i czuwamy nad badaniami przeprowadzanymi przez Urząd Dozoru Technicznego. Zapewniamy też szkolenia pracowników oraz serwis urządzeń. Zadaniem naszego partnera jest wyłącznie obsługa klientów. Stacja zostanie umieszczona na internetowych mapach, z których korzystają kierowcy, co zapewnia firmie dodatkową promocję.

Nasza działalność to nie tylko fotowoltaika w Łabiszynie i całej Polsce, ale też sieć stacji ładowania pojazdów. Jeżeli chcesz zacząć zarabiać na ładowaniu aut elektrycznych, skontaktuj się z nami.